Welcome

This is my blog Jangan lupa subscribe dan jadikan saya femes dengan anda menjadi follower saya.

Link Kedua

ini post kedua

Monday 12 February 2018

Cara Membuat Menu (Pages)



Hei Kawan !

Kali ini saya nak berkongsi cara membuat Menu Pages pada Laman Blogger. Tujuan kita membuat Menu Pages ini bagi memudahkan kita melangkau halaman yang kita kehendaki. Berikut adalah kaedah pantas untuk membuat Menu Pages pada platform blogger.



1. Kaedah sebelum wujudnya Menu Pages.





2. Pilih Dashboard Blogger, pilih Menu Layout, paparan layout blog akan keluar.





3. Di Bahagian Cross- Column, pilih "+ Add A Gadget"

4. Apabila keluar tetingkap Gadjet, cari pilihan "Pages" dan klik butang +  (Add)


5. Tick pada kekotak bahagian Home supaya dapat Menu Home akan di paparkan pada blog. Tekan Save.


5. Kemudian pilih Menu Pages pada dashboard.

6. Pada Bahagian Pages, pilih New Page .

7. Buat Satu Tajuk Contohnya Biodata Saya, kemudian isi content data dengan isi biodata anda.



8.  Sudah wujud satu pages berkenaan  " Biodata Saya"


9. Kembali semula ke bahagian Layout, dan Tekan  Edit pada Cross-Column.


10. Tekan Tick pada kotak Biodata Saya dan Kekotak Biodata Saya akan dipaparkan pada List Order.


11.  Akhirnya, Menu Biodata saya siap tersedia disebelah Menu Home.


Ok.
Selamat Mencuba.
                                   

No comments:

Post a Comment